| Achterstandswijk herdacht (NRC Handelsblad, 13 oktober 2006)
 
 Om bij het nieuwste kunstwerk in Hoogvliet te komen, kun je het 
              beste 's avonds gaan, met de auto via de snelweg, en nog beter, 
              wanneer het stormt en regent. Bij Pernis verlaat je de weg en kom 
              je via een landschap van viaducten bij de Noordgrens van Hoogvliet. 
              Daar ligt De Waaier, voorheen een beruchte probleemwijk, sinds kort 
              een ruïnelandschap. Hoogvliet heeft de flats laten slopen en 
              de fundamenten laten staan, als kunstwerk. Het deelgemeentebestuur 
              huurde architect Peter Trummer in om de ruïnes 's avonds met 
              groene, rode en lila lampen dramatisch aan te lichten. Zo werd Hoogvliet, 
              dankzij een getto, een uniek grootstedelijk kunstwerk rijker.  Groot verdriet was er niet toen De Waaier tegen de vlakte ging. 
              "Het was een feestje met muziek, een hele ceremonie eigenlijk," 
              weet een van de buurtbewoners. "Toch moet deze plek herinnerd 
              worden," zegt Jacqueline Cornelissen, portefeuillehouder herstructurering 
              in Hoogvliet: "In de jaren vijftig werd de flat gebouwd als 
              een Eldorado, voor mensen die nog bij schoonmoeder inwoonden, maar 
              in de jaren tachtig was het het eerste getto van Nederland." 
              Annelies Bleeker houdt zich binnen de deelgemeente bezig met de 
              unieke portefeuille kunst, sloop en nieuwbouw: "Er komen duizenden 
              nieuwe woningen in Hoogvliet. Het Waaiermonument geeft mensen een 
              plek om terug te denken aan vroeger, voordat ook dit kunstwerk over 
              een paar jaar moet wijken voor nieuwbouw." Het is een stoer gebaar. Probleemwijk? Onoplosbaar? Ok, bulldozer 
              erover. Natuurlijk is het kunstwerk niet ontstaan door zo'n grove 
              gedachte, maar het is wel gestoeld op de schoonheid van sloopgeweld. 
              Het heeft veel weg van de Engelse Romantiek, toen ruïnes en 
              verval populair werden en 'prettiness' werd afgedaan als getut. 
              Men verkoos 'sublime': de schoonheid van de afschuw, het onmetelijke, 
              van bergen en van onweer. Datzelfde gevoel krijg je als je na zonsondergang 
              door de spookachtige Waaierruïnes dwaalt.  Het is goed gekozen want Hoogvliet is niet 'pretty'. Het is grijs, 
              grauw, beton. De naoorlogse randgemeente van Rotterdam is nooit 
              fatsoenlijk afgebouwd vanwege een explosie bij Shell in 1968. Het 
              ligt onder de rook van Pernis, geen pretje, en is net te ver van 
              Rotterdam om erbij te horen. De Waaier was een symbool van dit imagoprobleem. 
              Nu kun je als deelgemeente kiezen voor vrolijke kunst of speelse 
              nieuwbouw, maar opleukertjes zijn vaak een slechte camouflage. Hoogvliet 
              pakte het realistischer aan. Het ging zoeken welk schoons er in 
              die lelijkheid schuilt, en vond die. De vlammen van het sci-fi Pernis 
              die boven alles uittorenen en de altijd bulderende snelweg hebben 
              een sublieme, intimiderende esthetiek. Het Waaiermonument past in 
              die kille schoonheid.  Maar, het kunstwerk heeft een Jekyll and Hyde karakter. 's Nachts 
              oogt het onaards, overdag vredig. Dan is het een parkje om in te 
              flaneren en de hond uit te laten. Ook dit is terug te voeren op 
              diezelfde Romantiek, toen men begraafplaatsen als parkjes ging aanleggen, 
              en de folly-architectuur ontstond. Follies zijn ruïnes, tempeltjes 
              en andere mini-gebouwtjes die niet functioneel maar puur pittoresk 
              zijn. In Hoogvliet wordt volgend jaar een recreatieterrein vol follies 
              opgeleverd. Diezelfde lokale folly-liefde herken je in De Waaier. 
             Er zijn historische parallellen maar ook iets nieuws te ontdekken: 
              De Waaier is een monument voor een piepjong getto. Niet voor een 
              zeeheld, niet voor een wereldoorlog, maar voor een naoorlogse achterstandswijk. 
              Dat gebeurde eerder niet. Dit gedenken past bij de behoefte aan 
              zichtbare individualiteit in de openbare ruimte. Steeds vaker zie 
              je bermmonumenten, plaquettes voor slachtoffers van zinloos geweld 
              en monumenten voor minderheidsgroeperingen. Monumenten zijn in, 
              maar dit Hoogvlietse gedenkteken voor een modern getto zou in Nederland 
              wel eens een primeur kunnen zijn.  Alleen, het is veel te klein. Twee flats leveren onvoldoende fundamenten 
              op om echt die unheimliche schoonheid te krijgen. Want stel je voor: 
              wandelen door een grijs hoog flatlandschap, dat ineens wijkt voor 
              een eindeloze vlakte. Dat is pas overweldigend. Eigenlijk zou er 
              een halve probleemwijk tegen de vlakte moeten. Mogelijkheden te 
              over in Nederland zou je zo denken, maar ja, welke gemeente durft? 
               
 'De Waaier', Venezuelaweg, Hoogvliet. www.hoogvliet.nl(foto: Coen Göebel)
 |