Van Abbe viert jubileum met gebalde vuisten
(NRC Handelsblad, 28 april 2016)
Het was een van de wonderlijkste kunstenaarsinitiatieven van de
jaren tachtig: Laibach. Het ijzeren gordijn stond nog fier overeind
maar in Slovenië, toen nog Joegoslavië, broeide het van artistieke
subversiviteit. Diepzwarte rockmuziek speelde Laibach, dat graag
Joegoslavische legeruniformen droeg en Duits als voertaal hanteerde.
Toen het in 1982 optrad in Zagreb, mengde het filmbeelden van Tito
met porno. En de drummer kwam niet opdagen waardoor de muziek nog
meer metalig en militair klonk dan al het geval was.
Dat vonden de autoriteiten allemaal niet zo leuk. In veel opzichten
gedroegen Sloveense kunstenaarsinitiatieven zich braaf procommunistisch,
maar deden dat zó overenthousiast totalitair dat ze de machthebbers
toch in verlegenheid brachten. Zo mixte Laibach graag communistische
en totalitaire symbolen tot één swingende zwarte massa van zwarte
kruisen en arbeiderstrots, wat het communisme ietwat fascistische
randjes gaf. 'Was ist Kunst' heet een installatie van het eveneens
Sloveense collectief Irwin, dat die vraag beantwoordde met opnieuw
veel kruisen, jachttrofeeën, nazi-architect Speer. Het heeft dezelfde
repressieve look and feel als Laibachs tourneeposter 'The Occupied
Europe Tour' uit 1983. Als alles heilig is, is niets meer heilig.
Drie zalen van dit soort staalharde Sloveense anti-kunst, want dat
was het natuurlijk toch, maken deel uit van een tentoonstelling
over de jaren tachtig in het Van Abbemuseum, dat hiermee viert dat
het zelf tachtig jaar bestaat. Het besloot zijn verjaardagsfeestje
te versieren met archiefbeelden van Amsterdamse krakersrellen, met
ME en tanks, via feminisme ('Society for Cutting Up Men') naar Black
Art bewegingen in Londen. Sommige zalen bevatten wisselexposities,
allemaal hebben ze gebalde vuisten. Nietsvermoedende museumbezoekers
die hopen op een eighties-revival met glamrock en haarlak, komen
bedrogen uit. Alhoewel, misschien is daar een glimp van te zien
in de zaal met videokunst. 'Are you Afraid of Video?' heet de installatie
van Servaas waar een vrouw zit te zappen langs porno, rellen, Rocky,
oorlog en o, daar is de reclame alweer. Wasmiddelen.
Tegencultuur
Zo opgevolgd worden televisiebeelden nep, een dikke brij van valse
verleiding om het volk dociel te houden. Het nieuwe medium videokunst
was ook geliefd bij feministen, bij Lydia Schouten die actiehelden
en filmsterren nadoet, overdrijft, faalt, zo de macho filmcultuur
ridiculiserend. Tegencultuur is een rode draad in dit overzicht
dat natuurlijk niet dé jaren tachtig is, anders waren we daar nooit
doorheen gekomen. Het is één jaren tachtig, als dat niet zo raar
had geklonken. Dat er meer kanten zijn, bewijst nota bene het Van
Abbe zelf. Bij de nieuwe vleugel toont het kunst die het museum
in de jaren tachtig toonde en aankocht: architectonische constructies
van Harald Klingelhöller, vierkante potloodtekeningen van Lesley
Foxcroft, veel abstracties. Wat een wereld van verschil.
Nee, 'De jaren tachtig - begin van het nu?' kenmerkt juist het huidige
Van Abbebeleid: via kunst een verhaal over een tijdperk vertellen.
En daar spreekt in dit geval een enorme power uit. Waar bovendien,
gek genoeg, de verschillende hoofdstukken bij elkaar passen door
een overlappende tactiek: het citeren en zo bekritiseren van de
tegenpartij. Feministen bespotten machismo, videokunstenaars vervlakken
mediabeelden, de Black Art beweging plakt koloniale foto's naast
politici van nu, en de Slovenen hijsen potsierlijke slogans op.
Dat laatste doen ze nog. Vorig jaar trad Laibach als eerste Westerse
rockband op in Noord-Korea met een mix van eigen nummers en The
Sound of Music - hilarisch, maar de Sloveense filosoof Slavoj Zizek
heeft de Sound of Music als heimelijk fascistische film gekarakteriseerd.
Putting the fun back into fundamentalism zou je kunnen zeggen, ware
het niet dat zulke antikunst complex in elkaar steekt. Het doet
denken aan infiltranten van recenter datum, zoals Renzo Martens
en Jonas Staal die de armoede-industrie en oppervlakkigheid van
het populisme ontmaskerden.
Zo'n bruggetje naar nu slaat de tentoonstelling zelf niet, alleen
de titel met vraagteken hint ernaar. De jaren tachtig een beginpunt
van onze tijd? Kan best. Al kun je over andere decennia hetzelfde
beweren. Deze boze jaren tachtig komen voort uit de activistische
jaren zeventig met op hun beurt wortels in mei 1968. Toen al begonnen
kunstenaars vanuit collagetechnieken te citeren en beelden van de
tegenpartij af te pakken om te gebruiken tegen die vijand - het
systeem, de politiek, de staat. Mocht dat erg militant klinken,
kijk dan maar eens rond in deze tentoonstelling: rookbommen alom.
Vuisten en wapens
Protestkunst bloeide ook in Londen, de gewezen hoofdstad van het
Britse keizerrijk. Dat trok veel activistische kunstenaars uit Afrika
en Azië die in de Londense kunstwereld podia vonden voor antiracisme
en black awareness. Ook deze kunstenaars zetten hun boodschap bij
door te citeren, zoals Sonia Boyce die de Britse Arts & Crafts tradities
corrigeert door stoffen van William Morris te bedekken met haar
eigen donkere gezicht. Of het modernisme dat Rasheed Araeen uit
Pakistan aanhaalt in zijn 'Green Painting', niet heel green want
gevuld met bloed. De 'African Icons' van Eddie Chambers uit 1987
ernaast zijn driedimensionale pamfletten, vuisten en wapens op het
doek geplakt. Directer kan niet.
Maar tussen zoveel uitroeptekenkunst was ook ruimte voor poëzie.
De in Beiroet geboren Mona Hatoum vormde in 1985 in Brixton een
performance uit op straat, blootsvoets rondschuifelend. Aan haar
enkels had ze dr. Martens schoenen gebonden die doorgaans door skinheads
en punks en de politie werden gedragen. Haar performancevideo ziet
er ingetogen uit, kwetsbaar, en in deze drukte is die onmacht betekenisvol.
Want even is er iets kleins te zien. Even dan. Want een hoek verder
zien we weer rellen in Londen, politie, wapens en meer. Het zou
nog lang onrustig blijven in de jaren tachtig.
Tentoonstelling: 'De jaren 80 - Begin van het nu?', t/m 25 september
2016 in het Van Abbemuseum, Bilderdijklaan 10, Eindhoven. Di- zo
11-17u, do tot 21u. www.vanabbemuseum.nl
|